آیه اولی الامر
 
No Image
آیه اولی الامر پيوند ثابت

سؤال: شبهه فخر رازى درباره واژه «منکم» در آیه «اولى الأمر» چیست؟

جواب: فخر رازى در تفسیر خود مى گوید: کلمه «اولى الامر» در آیه مقید به «منکم» شده است; یعنى آن ها از جنس و سنخ شما هستند; یعنى انسان هایى عادى بوده و از مزیّت عصمت برخوردار نیستند، در حالى که شیعه نسبت به فرد فرد اهل بیت(علیهم السلام) مدعى عصمت است.

در پاسخ مى گوییم: کلمه «منکم» که در آیه آمده، براى افاده این نکته است که «اولى الأمر» گرچه معصومند ولى از جنس بشرند، نه از سنخ ملائکه. زیرا مطابق برخى از آیات، مردم اعتراض مى کردند که چرا پیامبر غذا مى خورد و در بازارها راه مى رود؟! گویا گمان مى کردند که پیامبر باید از جنس ملک باشد نه از جنس بشر. و لذا قرآن نیز در آیات فراوانى بر این نکته تأکید دارد که پیامبر از جنس شما است، و اگر چنانچه بخواهیم او را از جنس ملائکه قرار دهیم، باید در عین حال به صورت بشر درآوریم تا بتواند با شما در تماس دائم باشد.(1)

چنانچه مى فرماید: ولو جَعَلْناه مَلَکاً لَجَعَلْناهُ رَجُلا وَلَلَبَسْنا عَلَیهِم ما یَلْبسونَ(2) «اگر او را فرشته اى قرار مى دادیم، به یقین وى را به صورت انسانى در مى آوردیم; باز (به پندار آنان) کار را بر آنان مشتبه مى ساختیم; همان طور که آنها بر دیگران مشتبه مى سازند.» و نیز قرآن پیامبر(صلى الله علیه وآله) را از جنس خود مؤمنین مى داند آنجا که مى فرماید: « لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤمِنینَ إذْ بَعَثَ فیهِم رَسُولا مِنْ أنْفُسِهِمْ یَتْلوُ عَلَیهِم آیاتِهِ وَ یُزَکیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالْحِکْمَةَ وَ إنْ کانوُا مِن قَبْلُ لَفِى ضَلال مُّبین»(3).«خداوند بر مؤمنان نعمت بزرگى بخشید، هنگامى که در میان آنها، پیامبرى از خودشان بر انگیخت; تا آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاکیزه سازد و کتاب و حکمت بیاموزد; هر چند پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند.» آیا با اینحال پیامبر(صلى الله علیه وآله) بشرى عادى و همانند دیگران است؟!

 
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته: m.r در: یک شنبه 4 تير 1391برچسب:,

|

 
آرشيو مطالب پيشين:
 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

درباره ما


    به وبلاگ من خوش آمدید

لينك دوستان

< Html />

    ورود اعضا:

    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    خبرنامه وب سایت:





    آمار وب سایت:
     

    بازدید امروز : 7
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 44
    بازدید ماه : 461
    بازدید کل : 160602
    تعداد مطالب : 121
    تعداد نظرات : 15
    تعداد آنلاین : 1

توضيحات

No Image No Image